Goede spijsvertering zorgt voor een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Uitgerekend drie factoren die is nodig zijn voor het verbeteren van je gezondheid en lichaamsgewicht.Velen kampen met een verstoorde spijsvertering als gevolg van hun ongezond eet- en leefpatroon.

Daarin eten ze teveel ongezonde verzadigde vetten en transvetten en geraffineerde witte suiker. Voor een goede spijsvertering moet je dagelijks ook voldoende bewegen.  

Dat betekent niet dat je nu onmiddellijk moet gaan trainen zoals een topsporter, integendeel. Dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen is meer dan voldoende.

Wat kunnen we zelf doen aan een verstoorde spijsvertering? 

Met het volgen van een dieet zul je nooit voldoende afvallen.

Dat doe je alleen in een gezond eetpatroon met natuurlijke voeding en vooral:

Dagelijks minstens 300 gram verse groenten

Maximaal drie verschillende stukken fruit per dag

Wekelijks minstens eenmaal peulvruchten zoals erwten, bonen, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten

Niet meer dan 25 gram onbewerkte noten, zaden en pitten te gebruiken

Wekelijks minstens tweemaal vette vis te eten zoals: wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, haring en ansjovis

Mager vlees: maar n iet meer dan driemaal per week en telkens maximaal 125 gram

Geef de voorkeur aan wit vlees zoals kip en kalkoen

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Goede spijsvertering met een gezond ontbijt

Voor een goede spijsvertering sla je geen enkele maaltijd over en zeker niet je ontbijt. Een gezond ontbijt brengt onmiddellijk je vetverbranding op gang en geeft je voldoende energie om het zonder honger vol te houden tot je volgende maaltijd.

Een verzwakte spijsvertering en een onstabiele bloedsuikerspiegel zijn het gevolg van zonder ontbijt de deur uit te gaan.  Door niet te ontbijten zal je trek in zoete en ongezonde tussendoortjes alleen maar toenemen.

Een warm ontbijt met warme warme havermout, gestoofde stukjes fruit of een hartige kruiden omelet is ideaal voor onze spijsvertering. 

Gezond ontbijten kan ook met:

Twee sneetjes volkorenbrood met mager broodbeleg zoals kip- en kalkoenfilet

Een hardgekookt ei

Natuurlijke magere yoghurt en kwark zonder toevoegingen

Een stuk fruit of een zelf gemaakte smoothie

Koffie zonder melk of suiker

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Goede spijsvertering door langzaam te eten 

Kauw goed en eet langzaam. Zo geniet je van wat je eet. Pas na twintig minuten worden onze hersenen ervan op de hoogte gebracht dat ze stilaan voldaan zijn.

Hoe vlugger we eten hoe moeilijker we voldaan zijn en hoe meer we willen eten. Door ons voedsel goed te kauwen vermengt het zich beter met onze speekselenzymen die onze vertering gunstig beïnvloeden.

Goede spijsvertering door gebruik van verse kruiden

Breng al je gerechten niet op smaak met peper, zout of muskaatnoot maar gebruik steeds verse en pittige kruiden.
Weinig of niet gekruide gerechten verteren veel moeilijker dan pittig gekruid voedsel.

Gebruik bij voorkeur verse of gedroogde kruiden en specerijen. Kunstmatige smaakstoffen die vooral in aan alle kant en klaar voedsel en aan diepvriesmaaltijd toegevoegd worden gebruikt worden vergroten je hongergevoel en doen je dus meer eten.

Drink voldoende water en minstens 2,5 liter per dag. Dat vertraagt je hongergevoel waardoor je automatisch minder eet.

Goede spijsvertering zonder geraffineerde witte suiker

Geraffineerde witte suiker is een van de belangrijkste oorzaken van een verstoorde spijsvertering en overgewicht.

Je vervangt suiker in beperkte mate best door: 

Stevia

Palmsuiker

Kokossuiker

Lucuma

Ahornesiroop

Maar ook deze zoetstoffen gebruik je best met mate

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Voeding dat je best zoveel mogelijk kunt vermijden voor een goede spijsvertering: 

Fruit eet je best niet samen met melk

Geraffineerde witte suiker

Frisdranken, ook hun light variant

Snoep, koekjes en gebak

Teveel rood vlees, vooral als broodbeleg zoals worst, paté,  salami…

Alle kant en klare voeding

Gefrituurde gerechten

Diepvriesmaaltijden

Alcoholische dranken

Je spijsvertering en gezondheid verbeteren en gemakkelijker afvallen doe je met het gezond en gevarieerd voedingspatroon  uit De Afslank Receptenbijbel van voedingsdeskundige Richard Ridder te volgen. (Gratis webinar)

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!Gezond vetpercentage

Categorieën: Gezondheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: