Mandarijnen zijn vooral in  trek bij kinderen. Ze zijn lekker zoet als gevolg van de fruitsuikers die ze aan boord hebben.  Fruit en dus ook mandarijntjes zijn een gezond tussendoortje. Toch mag je ze niet onbeperkt eten.

Fruitsuiker is immers ook suiker en teveel suiker eten is niet alleen nadelig voor onze gezondheid. Het is ook een belangrijke oorzaak van overgewicht.  Mandarijntjes zitten boordevol gezonde voedingstoffen die hebben we nodig om dagelijks goed te kunnen functioneren.

Wat zijn de belangrijkste gezondheidsvoordelen van mandarijnen?

Mandarijnen zijn rijk aan alle gezonde voedingstoffen zoals:

Vitaminen: mandarijnen bevatten vooral vitamine A, B1, B2, B6, B11 en vooral vitamine C

Mineralen: natrium,kalium, fosfor, magnesium en zink. Mandarijnen zijn rijk aan calcium

Sterke antioxidanten

Voedingsvezels

Net zoals alle soorten  fruit bevatten zijn ook mandarijnen vet- en cholesterolvrij.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

De belangrijkste gezondheidsvoordelen van mandarijnen

Mandarijnen zorgen voor meer weerstand: net zoals alle citrusvruchten barsten mandarijnen van vitamine C. Deze vitamine heb je nodig om je weerstand op peil te houden, waardoor je minder risico loopt voor virussen en bacteriën. Mandarijnen beschermen je vooral voor verkoudheden, griep en infecties van je luchtwegen zoals bronchitis

Zorgen ervoor dat ijzer gemakkelijker wordt opgenomen: vitamine C uit mandarijntjes zorgt voor de extra aanmaak van rode bloedcellen. Daar is voldoende ijzer voor nodig. Dit mineraal is aanwezig in voeding van dierlijke oorsprong. Deze bevat uitsluitend heemijzer.  Plantaardige voeding bevat non- heemijzer.

Non-heemijzer wordt door ons lichaam minder goed opgenomen dan het heemijzer uit dierlijke voeding. Vitamine C helpt om deze opname aanzienlijk te verbeteren. IJzerrijk eten combineren met een mandarijn helpt je daardoor om meer ijzer op te nemen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Voeding rijk aan ijzer: vlees en vooral wit vlees zoals kip en kalkoen, vis, schaal- en schelpdieren, volkoren granen en volkorenbrood, onbewerkte noten, zaden en pitten, peulvruchten (bonen, erwten, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten), champignons

Groenten rijk aan ijzer: spinazie, bietjes, asperges, zoete aardappels, rucola, broccoli, andijvie en boerenkool

Mandarijnen verkleinen ons risico op hart- en vaatziekten: een hoge bloeddruk verhoogt ons risico op hart- of vaatziekten. Een goede bloeddruk hangt in belangrijke mate af van een ons voedingspatroon.

Een eetpatroon rijk is aan kalium helpt om ons hoge bloeddruk te voorkomen. Mandarijnen zijn een goede bron van kalium en helpen mee voor je ons hart en vaatstelsel gezond te houden.

Mandarijnen zijn een belangrijke bron van onmisbare voedingsvezels: fruit is rijk aan voedingsvezels end at is dus ook zo met mandarijnen. Vezels zorgen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Vezels zijn ook nodig als je iets aan je overgewicht wilt doen. Ze verlengen je verzadigingsgevoel waardoor je honger langer uitblijft en je dus automatisch minder zult eten en dus sneller afvallen.

Voedingsvezels houden ook je bloedsuikerspiegel stabiel. Dat heeft voor gevolg dat je pancreas of alvleesklier minder insuline aanmaakt waardoor je meer opgeslagen vet verbrandt

Mandarijnen zorgen voor een jonge, strakke en glanzende huid: dat is het gevolg van de vele sterke antioxidanten die ze aan boord hebben. Die beschermen ons tegen de vrije radicalen die ons ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces versnellen. Dit laatste is het eerst merkbaar aan onze huid, vooral in ons aangezicht.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Voor een stevige en elastische huid is collageen essentieel. Dit soort eiwit is een belangrijk ingrediënt van ons bindweefsel. Voor het aanmaken van collageen zijn aminozuren en vitamine C onmisbaar.

Eet regelmatig een mandarijn, maar niet onbeperkt

Net zoals alle andere soorten fruit en zeker citrusvruchten bevorderen mandarijnen onze gezondheid en helpen ze ons gewicht onder controle te houden.

Eet regelmatig een mandarijn, maar niet onbeperkt. Dat is zo voor alle soorten fruit. Die bevatten immers fruitsuiker. De nadelen van fruitsuiker wegen niet op tegen de vele voordelen van fruit. Mara als je er teveel van eet word je ook van fruitsuiker dik.

Eet daarom nooit meer dan drie verschillende stukken fruit per dag.

Eet een mandarijn als gezond tussendoortje of maak er een gezonde smoothie van.

Met het gezond en gevarieerd voedingspatroon  uit De Afslank Receptenbijbel van voedingsdeskundige Richard Ridder krijg je altijd voldoende gezondheidsstoffen naar binnen en verbeter je je gezondheid en lichaamsgewicht. (Gratis webinar)

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Categorieën: Voeding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Voeding

Eiwit dieet – Dit kun je best eten in een gezond en gevarieerd eiwit dieet

Een eiwit dieet is erg populair bij diegenen die iets aan hun overgewicht willen doen. Voeding rijk aan eiwitten is ook de aangewezen manier om je gezondheid te verbeteren. In een eiwitdieet eet je echter Lees verder…

Voeding

Suikervrij leven lukt je met dit gezond voedingspatroon

Suikervrij leven is voor velen onmogelijk maar het is beslist de moeite waard om er vandaag nog mee te beginnen. Je zult je op relatief korte tijd veel gezonder voelen.  Suikervrij leven leven doet je Lees verder…

%d bloggers liken dit: