2880 Bornem, België
redactie@mail.com

Koolhydraatarme tussendoortjes doen je sneller afvallen

Koolhydraatarme tussendoortjes doen je sneller afvallen

Koolhydraatarme tussendoortjes

Koolhydraatarme tussendoortjes helpen je om gemakkelijker en dus sneller af te vallen. Koolhydraatrijke tussendoortjes daarentegen zijn een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht en daaraan verbonden aandoeningen.

Gezonde en koolhydraatarme tussendoortjes verlengen je verzadigingsgevoel waardoor je honger langer uitblijft en je automatisch minder eet.  Ze zorgen ook voor voldoende energie om zonder inzinking je volgende maaltijd te bereiken.

Wat zijn de beste koolhydraatarme tussendoortjes om gemakkelijker af te vallen en onze gezondheid te verbeteren?


Bij je keuze aan koolhydraatarme tussendoortjes moet je toch enige terughoudendheid aan de dag leggen om de juiste keuze te maken. Lang niet alle koolhydraatarme tussendoortjes zijn ook even gezond.

Deze bevatten wel weinig koolhydraten maar des te meer toegevoegde, chemische stoffen die onze gezondheid ernstige schade toebrengen.

Koolhydraatarme tussendoortjesOngezonde tussendoortjes kennen we allemaal. We eten ze ook het meest. Dat is zeker het geval met snoep, koekjes, gebak en chips. Ze barsten van de ongezonde verzadigde vetten, transvetten en geraffineerde suikers.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Soorten koolhydraten 

We hebben de keuze tussen twee soorten koolhydraten:

Snelle koolhydraten: dat zijn vooral geraffineerde witte suiker en zetmeel. Deze snelle koolhydraten verteren onmiddellijk. Ze vragen weinig of geen energie en zijn zo uit ons lichaam verdwenen. Deze snelle koolhydraten bevatten zelfs geen gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Deze laatsten zijn toch belangrijk als we willen afvallen. Ze stillen onze honger en doen ons dus minder eten. Snelle koolhydraten kunnen we best missen. Ze brengen onze gezondheid niets positiefs bij. Men noemt ze dan ook terecht ‘lege voeding’.

Voeding rijk aan deze snelle koolhydraten zijn naast witte suiker vooral:

  • Witte deegwaren en rijst
  • Alle soorten wit brood
  • Snoep, koekjes en gebak 
  • Alle frisdranken, zelfs hun light versie

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

  • Light voeding
  • Alle gefrituurde voeding
  • Alle kant en klare voeding
  • Diepvriesmaaltijden
  • Gedroogd fruit en gedroogde vruchten
  • Kant en klare vruchtenyoghurt
  • Melk en dan vooral koemelk
  • Aardappelen

Koolhydraatarme tussendoortjesTrage koolhydraten: horen in beperkte maar toch voldoende mate thuis in ieder gezond eetpatroon, ook als je wilt afvallen. Ze hebben grote hoeveelheden gezonde voedingsstoffen aan boord en barsten van de voedingsmiddelen. In tegenstelling met hun snelle variant verteren deze trage koolhydraten niet of nauwelijks. Er is veel energie voor nodig en blijven lang in onze spijsvertering aanwezig.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Deze trage koolhydraten vind je vooral in:

Alle groenten maar vooral in: groene bladgroenten, spinazie, andijvie, broccoli, in alle groene koolsoorten, sla,en tomaat, komkommer, paprika en selder, wortelen en in radijsjes. Groenten bevatten nauwelijks calorieën, hebben een lage glycemische index en zitten barstensvol vol met goede gezonde voedingsstoffen zoals vitamine (vooral vitamine C) en mineralen waaronder vooral kalium, ijzer en calcium. Groenten eet je onbeperkt. 

In alle verse fruitsoorten maar in de eerste plaats in: in aardbeien, bessen, bramen, aardbeien, ananas, abrikozen, kiwi, passievruchten, avocado en in alle citrusvruchten.

Koolhydraatarme tussendoortjes

Bevatten meer koolhydraten dan groenten en dit in de vorm van fruitsuikers. Deze natuurlijke suikers hebben ook nadelen maar die wegen niet op tegen de grote hoeveelheden vitaminen, mineralen en voedingsvezels die in alle soorten fruit aanwezig zijn. Fruitsuiker ook rijk aan vezels en die worden  langzamer door je lichaam wordt opgenomen.  Eet nooit meer dan drie verschillende stukken fruit per dag, zeker niet als je iets aan je overgewicht wilt doen.

Wit vlees: in kip en kalkoen

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

  • Vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, forel, haring en ansjovis zijn stuk voor stuk rijk aan gezonde onverzadigde vetzuren waaronder vooral omega 3. Diëtisten raden ons niet voor niets aan om wekelijks minstens tweemaal vette vis te eten
  • Zuivel: in magere natuuryoghurt en kwark, in boter en in huttenkäse
  • In eieren: bevatten nauwelijks koolhydraten en zijn uitstekend een dus gezonde tussendoortjes. Eieren zijn rijk aan eiwitten, en aan vitaminen waaronder vooral vitamine A, B2, B12, D en E. 
  • Onbewerkte noten zaden en pitten: deze zijn dus ongezouten, niet geroosterd en ongebrand. Ze hebben grote concentraties gezonde vetten aan boord en zijn dus belangrijke leveranciers van energie. Daarnaast zijn ze rijk aan vezels die zorgen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang.  Eet dagelijks nooit meer dan een handjevol of 25 gram noten, zaden en pitten en varieer daarbij zoveel mogelijk

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Koolhydraatarme tussendoortjesPure chocolade: men spreekt van pure (zwarte) chocolade als die minstens 75% ruwe cacao. Ruwe cacao verkleint ons risico op hart- en vaatziekten en zorgt voor een gezonde bloeddruk. Dagelijks pure chocolade eten is dus gezond, maar eet nooit meer dan… 20 gram per dag

Plantaardige oliën: zoals olijfolie, kokosolie, sesamolie, en avocado

Dranken: en zeker water, maar ook groene thee en zelf gemaakte groene smoothies, groentesap en zelfgemaakte bouillon

Een gezond en gevarieerd eetpatroon met veel hoogwaardige eiwitten, voldoende gezonde vetten en trage koolhydraten zoals dat van de Fitchef helpt ons gezonder en toch gemakkelijker afvallen 

Dit kun je verwachten:

FitChef is het eerste ‘echte’ en dus gedrukte boek van voedingscoach Mark Van Oostenrijck. Het is bestemt voor iedereen die fit wil worden en blijven en op een gezonde manier zijn overgewicht wilt verleizen

Het boek geeft veel en goed onderbouwde informatie over wat ons lichaam nodig heeft en hoe je je eten daarop afstemt

De gerechten bevatten relatief veel eiwit:  dat zorgt voor een lang verzadigd gevoel en meer spieren. De hoeveelheid vet en koolhydraten is verhoudingsgewijs minder dan gewoonlijk. Alle recepten zijn eenvoudig klaar te maken met natuurlijke ingrediënten uit de supermarkt.

olijven

 

 

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: