Een eiwit dieet is erg populair bij diegenen die iets aan hun overgewicht willen doen. Voeding rijk aan eiwitten is ook de aangewezen manier om je gezondheid te verbeteren. In een eiwitdieet eet je echter lang niet uitsluitend eiwitrijke voeding zoals dat in een ongezond crash dieet het geval is.

In een gezond, evenwichtig en gevarieerd eiwit dieet eet je naast veel hoogwaardige eiwitten ook gezonde onverzadigde vetten en trage koolhydraten.

Maar wat eet je best in zo’n gezond eiwit dieet? 

In een evenwichtig en gevarieerd eiwit dieet eet je uiteraard voeding met veel eiwitten.

Je hebt echter meer nodig dan alleen maar eiwitten om gezond te zijn en gemakkelijker af te vallen.

Gezonde onverzadigde vetten en vetzuren  zijn een belangrijke bron van energie. En trage koolhydraten zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen waaronder vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels. Deze laatsten geven je snel een voldaan gevoel waardoor je honger langer uit blijft en je trek in ongezonde tussendoortjes sterk vermindert.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Het ene voedingsmiddel bevat meer eiwitten dan het andere. Wat eten we dus best om zoveel mogelijk eiwitten binnen te krijgen?

Eiwitrijk dieetDit eet je in een eiwit dieet

Eiwitten zijn onmidbaar voor onze gezondheid. Ze zijn niet voor niets de bouwstenen van ons lichaam. Samen met gezonde vetten en koolhydraten vormen ze de basis van ieder gezond voedingspatroon.

Zo zijn eiwitten het basisingrediënt van onze spieren. Ze zijn dus nodig voor het vergroten en het behoud van onze spiermassa.

Als je wilt afvallen heb je meer spieren nodig. In plaats van je spieren af te bouwen zoals in een crash dieet, moet je meer spieren kweken om gemakkelijker af te vallen. Spieren verbruiken immers energie (calorieën) zelf in rust. Afvallen terwijl je slaapt is dus perfect mogelijk.

In een gevarieerd eiwit dieet haal je je energie in de eerste plaats uit hoogwaardige eiwitten.  Naast eiwitten eet je voldoende gezonde vetten en trage koolhydraten..

Het verschil tussen energie uit eiwitten, vetten of koolhydraten

Je energie nodig om dagelijks te kunnen functioneren haal je uit eiwitten, vetten of koolhydraten. Tussen deze drie nutriënten bestaan er nochtans grote verschillen.

Snelle koolhydraten en vooral geraffineerde witte suiker wordt onmiddellijk omgezet in energie. Daardoor stijgt je bloedsuikerspiegel razendsnel waardoor je veel insuline aanmaakt. Afvallen wordt moeilijker en uiteindelijk zelfs onmogelijk. Insuline is immers een hormoon  dat je vetopslag en vetverbranding regelt.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Hoe meer insuline in je bloed, hoe meer vet je zult opslagen in plaats van het te verbranden.

Eiwit dieetVooral hoogwaardige eiwitten en in  mindere mate ook gezonde onverzadigde vetten en vetzuren houden je bloedsuikerspiegel stabieler. Ze geven hun energie veel langzamer af.

In een gezond eiwit dieet verbrand je vooral calorieën uit lichaamsvet in plaats van onmiddellijk uit je voeding.

Dit eet je best in een gevarieerd eiwit dieet

Wil je iets aan je overgewicht doen? Dan kun je je gewichtsprobleem het gemakkelijkst op met een eiwit dieet. Je kunt dit doen door eiwitshakes en maaltijdvervangers in je dagelijks voedingspatroon in te passen. Dit is echter lang geen goed idee.

Je doet dit veel beter door je voedingspatroon aan te passen met deze gezonde en eiwitrijke voeding:

Mager varken- en rund en lamsvlees: hebben een hoge voedingswaarde. Eet nooit meer dan 150 gram mager vlees per dag.

Wit vlees als kip en kalkoen:  bevatten een hoge concentratie hoogwaardige eiwitten en weinig vet

Vette en eiwitrijke vis: vis bevat de meest gezonde eiwitten en zijn goed verteerbaarGezonde, eiwitrijke vissoorten zijn vooral wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, haring, ansjovis, forel, kabeljauw en tong.

Schaal- en schelpdieren: zoals mosselen, oesters, krab, kreeft en garnalen

Soja en sojaproducten: zoals tofu en tempé. Deze populaire vleesvervangers barsten van hoogwaardige eiwitten.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Eieren
Proteinenvoedingsmiddelen3Eieren zijn zeer rijk aan eiwitten. In plaats van maximaal twee eieren per week te eten zoals vroeger werd aanbevolen, mag je van diëtisten nu zelfs dagelijks méér dan één ei eten. Eieren worden aanzien als een super food

Magere zuivel: zoals magere kaas (+20), magere natuuryoghurt en kwark, magere melk, karnemelk en boter horen perfect thuis in een eiwit dieet

Avocado: fruit en zeker avocado bevatten relatief veel eiwitten. Avocado heeft daarnaast ook nog gezonde vetten en trage koolhydraten aan bood. Avocado is daardoor één van de meest gezonde tussendoortjes die je kunt eten

Paddenstoelen: vooral champignons, shiitake en oesterzwammen zijn een uitstekende bron van hoogwaardige eiwitten. Ze zijn ook uitstekende vleesvervangers

Quinoa: naast hun kwalitatief hoogstaande is dit super food ook rijk aan aminozuren. Quinoa bevat maar liefst negen verschillende aminozuren waarvan acht die je niet zelf kunt aanmaken. Dat zijn dan de essentiële of onmisbare aminozuren.

Onbewerkte en dus ongezouten, niet geroosterde en ongebrande noten: en vooral cashewnoten een amandelen maar ook hazelnoten, pinda’s, walnoten en pijnboompitten passen goed in een gezond eiwit dieet. Ze zijn ook rijk aan gezonde vetten. Eet nooit meer dan een handjevol of 25 gram noten, zaden en pitten  per dag

Peulvruchten: erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, kapucijner, linzen en  kikkererwten zijn een uitstekende bron van eiwitten.

(warme) Havermout: zonder toevoegingen maar met stukjes met banaan, zoete aardappel, onbewerkte noten, zaden en pitten. Je geniet maximaal van alle voordelen met warme havermout, dus ouderwetse havermoutpap

De Afslank Receptenbijbel van voedingsdeskundige Richard Ridder helpt je gezonder eten en afvallen met de beste eiwitrijke voedingte volgen. (Gratis webinar)

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Categorieën: Voeding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Voeding

Suikervrij leven lukt je met dit gezond voedingspatroon

Suikervrij leven is voor velen onmogelijk maar het is beslist de moeite waard om er vandaag nog mee te beginnen. Je zult je op relatief korte tijd veel gezonder voelen.  Suikervrij leven leven doet je Lees verder…

Voeding

Mandarijnen – Welke invloed hebben ze op onze gezondheid?

Mandarijnen zijn vooral in  trek bij kinderen. Ze zijn lekker zoet als gevolg van de fruitsuikers die ze aan boord hebben.  Fruit en dus ook mandarijntjes zijn een gezond tussendoortje. Toch mag je ze niet Lees verder…

%d bloggers liken dit: