2880 Bornem, België
redactie@mail.com

Volkoren granen passen in ieder gezond eetpatroon maar we eten ze te weinig

Volkoren granen passen in ieder gezond eetpatroon maar we eten ze te weinig

Volkoren granen

Volkoren granen passen in ieder gezond eetpatroon, ook als je iets aan je overgewicht wilt doen. Ze barsten van alle gezonde voedingsstoffen nodig om dagelijks gezond te functioneren. En toch eten we er allemaal veel te weinig van. Om snel af te vallen focussen we meer en meer op koolhydraatarme voeding. En daar horen volgens velen volkoren producten niet bij. Vaak ten onrechte. Ze zijn namelijk een belangrijke bron van onmisbare energie, zorgen voor een goede spijsvertering en doen ons makkelijk afvallen.

Wat zijn de beste volkoren granen die ons makkelijk doen afvallen?

Volkoren granenVolkoren granen hebben een hoge voedingswaarde. Dat verbetert niet alleen je gezondheid. Daardoor helpen ze ons makkelijker af te vallen en om ons gezond gewicht te behouden. Als je ze inpast in je gezond eetpatroon. Alle volkoren granen zijn een belangrijke bron van complexe trage koolhydraten. Ze maken dan ook deel uit van een gezonde, natuurlijke, evenwichtige en gevarieerde voeding. Verantwoord afvallen is ook een zaak van de juiste koolhydraten. Er is namelijk een groot verschil tussen snelle en trage koolhydraten. Niet alleen voor wat onze gezondheid betreft maar zeker als het om afvallen gaat.

Snelle koolhydraten  

Snelle koolhydraten zijn vooral suiker en zetmeel. Beiden zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en daaraan verbonden aandoeningen zoals:

  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Te veel ongezonde LDL- cholesterol
  • Verstoorde hormonen
  • Teveel vet (triglyceriden) in ons bloed
  • Hoge bloeddruk
  • Slechte bloedcirculatie of doorbloeding
  • Diabetes

We vinden deze snelle koolhydraten vooral terug in alle soorten wit brood, in witte deegwaren en in rijst.

Volkoren granen zijn rijk aan trage koolhydraten

In tegenstelling tot deze geraffineerde snelle koolhydraten behouden volkoren granen al hun vezels. Ze ondergaan geen chemische processen zoals dat bij snelle koolhydraten wel het geval is. Trage koolhydraten vinden we in alle volkoren granen, in volkoren deegwaren en in zilvervliesrijst. Langzame koolhydraten vinden we vooral in onbewerkte, plantaardige voeding met veel vitaminen, mineralen en sterke antioxidanten. Langzame koolhydraten zijn vooral aanwezig in verse groenten en vooral in groene bladgroenten, in peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, mais,  kapucijner, linzen en kikkererwten), in vers fruit en in pseudo granen.



Trage koolhydraten helpen ons afvallen 

Volkoren granenIn tegenstelling met snelle koolhydraten verteren deze trage koolhydraten moeilijk, blijven lang in ons spijsverteringsstelsel en vragen veel energie. Ze geven hun energie geleidelijk af. Zo blijft onze bloedsuikerspiegel stabieler waardoor er minder insuline in ons bloed komt. Insuline is een hormoon dat zowel onze vetopslag als onze vetverbranding regelt. Hoe minder insuline in ons bloed hoe meer vet we verbranden en hoe makkelijker we afvallen. Trage koolhydraten helpen dus sneller afvallen. Dat danken we ook aan de aanwezigheid van veel voedingsvezels.

Voedingsvezels geven ons een snel en langdurig voldaan gevoel

Volkoren granen met gezon de trage koolhydraten zoals havermout, zilvervliesrijst, quinoa, peulvruchten, verse groenten en fruit barsten van de voedingsvezels. Die zijn belangrijk voor je gezondheid. Ze beschermen je darmwand, zorgen voor een goede spijsvertering en een vlotte stoelgang. Voedingsvezels staan ook centraal bij het afvallen:

  • Zorgen voor een snel en langdurig voldaan gevoel: zo heb je minder honger waardoor he minder eet en makkelijker afvalt
  • Verminderen je tref in zoet en ongezonde tussendoortjes
  • Stimuleren je vetverbranding
  • Zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen en bevatten weinig of geen calorieën: ze worden immers niet opgenomen door ons lichaam

Vezels stimuleren je vetverbranding. De goede darmbacteriën eten de vezels en produceren in ruil daarvoor korte-keten vetzuren. Die sporen je lichaam aan om meer vet te verbranden.

Deze volkoren granen doen ons makkelijker afvallen

Havermout

Volkoren granen Is zonder twijfel een van de meest complete en voedingsrijke producten die je kunt eten. Havermout bevat meer eiwitten dan iedere andere graansoort. Dankzij zijn trage koolhydraten is havermout een belangrijke bron van energie. Havermout is zelfs geschikt voor diabetici. In haver en havermout vinden we vooral:

  • Vitaminen: en zeker vitamine A, B1, B2 en foliumzuur
  • Mineralen: vooral calcium, natrium, kalium, fosfor, ijzer, magnesium, mangaan, zink en koper
  • Voedingsvezels
  • Eiwitten
  • Sterke antioxidanten
  • Gezonde vetzuren


Tarwekiemen

Tarwekiemen zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten en gezonde omega 3 vetzuren. Daardoor zijn tarwekiemen een uitstekend onderdeel van een gezond ontbijt. Ze zorgen voor meer en sterkere spieren, verbeteren onze hersenactiviteit en verminderen allerlei ontstekingen. In tarwekiemen vinden we ook vele vitaminen van het B- complex en vitamine E. Beiden verbeteren onze stofwisseling waardoor we meer opgeslagen vet verbranden. Dankzij de aanwezigheid van een grote hoeveelheid minerale zouten verbeteren tarwekiemen ook de gezondheid van ons hart en van onze nieren.

Gerst

Gerst brengt je cholesterolgehalte weer in evenwicht door je ongezonde LDL- cholesterol te blokkeren en de gezonde HDL variant te verhogen. Dat danken we vooral aan de vele vetoplosbare stoffen en aan de vitamine E die we in gerst terugvinden. Gerst helpt ook bij constipatie of verstopping en bij een traag werkende spijsvertering.

Zilvervliesrijst

 

ZilvervliesrijstBevat gemiddeld tot 75 procent meer gezonde voedingsstoffen in vergelijking met geraffineerde witte rijst dat veel geraffineerde suiker bevat. Zilvervliesrijst is niet alleen rijk aan voedingsvezels maar is tegelijk ook een belangrijke bron van B-vitaminen, sterke antioxidanten, mineralen en vooral magnesium en van complexe trage koolhydraten. Deze laatste voorzien onze lichaamscellen van extra energie. 

Boekweit

Boekweit of zwarte tarwe is een graansoort dat zeer geschikt is voor patiënten met coeliakie. Het is opvallend rijk aan alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Dit soort volkoren graan is ook glutenvrij. Ingepast in een gezond en natuurlijk eetpatroon zorgt boekweit voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora, een vlotte stoelgang en een evenwichtig zenuwstelsel. Boekweit beschermt ons ook tegen de schadelijke vrije radicalen. Die beschadigen onze lichaamscellen, maken ons ziek en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces.

Volkoren rogge

Is met gemiddeld 100 calorieën per kopje opvallend calorie- arm. Het is tegelijk een belangrijke bron van zowel oplosbare als niet oplosbare voedingsvezels. Daardoor helpt volkoren rogge tegen een verstoort cholesterolgehalte, beschermt het ons tegen spijsverteringsstoornissen en doet ons makkelijker afvallen. 

Conclusie

Volkoren producten zijn rijk aan alle mogelijke gezonde voedingsmiddelen die zowel onze lichamelijke als onze geestelijke gezondheid bevorderen. Ze maken dan ook deel uit van ieder gezond eet- en leefpatroon, zeker als je makkelijker wilt afvallen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: